Den svenska violinisten, forskaren, pedagogen och filosofie doktorn Karin Hellqvist verkar inom området för nyskapande musik. Med ett djupt engagemang för samtida musik är hon både en eftertraktad solist och en hängiven kammarmusiker. Genom aktiva samarbeten och dialog syftar hennes arbete till att förstå, undersöka, förverkliga och bidra till processen att skapa ny musik samt utmana det etablerade konsertformatet och konventionella samarbetsstrukturer.
Karin är medlem i flera framstående ensembler för samtida musik i Skandinavien. Med Cikada, Oslo Sinfonietta, neon, KammarensembleN och Duo Hellqvist/Amaral har hon framfört många nya verk, ofta beställningsverk, samtidigt som hon har försökt främja redan etablerad samtida musik. I sina soloprojekt beställer hon regelbundet nya verk och utvidgar därmed repertoaren för just soloviolin. I detta utforskar hon ständigt violinens möjligheter ihop med elektronik och olika typer av ljudobjekt.
Karin inbjuds regelbundet till välrenommerade internationella scener för samtida musik och har uppträtt på festivaler som Warsaw Autumn, Wittener Tage, Donaueschinger Tage, Münchener Biennale, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultima Oslo Contemporary Music Festival, Venezia Biennale, Milano Musica, Ultraschall Berlin, Harvard University, Berliner Philharmonie, Pan Music Festival Seoul och International Summer Course for New Music Darmstadt.
Hellqvists framträdanden har sänts i många länder och hon har medverkat på flera prisbelönta inspelningar. Hon samarbetar med det norska skivbolaget LAWO Classics, där hennes debutalbum ”flock” släpptes i oktober 2019 och senare hennes andra soloalbum ”Palette” 2024.
Karin Hellqvist är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Universität der Künste Berlin, Norska Musikhögskolan i Oslo och Royal College of Music i London, där hon 2011 tog examen med ett Artist Diploma in Performance.
2016 fick hon tolkpriset från Svenska Kompositörsföreningen och 2020 valdes hon till hedersmedlem i samma förening.
Under åren 2018–2024 var Karin doktorand i konstnärlig forskning Norges Musikkhögskole (Norwegian Academy of Music) i Oslo, där hon undersökte sätt att utvidga den klassiska musikerns roll och potential. Hon disputerade tidigare i år (2025) med avhandlingen “Transforming with the Artistic Palette” med undertexten, “An exploration of collaboration and the classical performer's role in contemporary music”. Som forskare har hon utöver detta publicerat ett flertal forskningsartiklar som undersöker musikaliskt samarbete.
Om programmet vi får lyssna till skriver Karin så här: ”Programmet är sammansatt runt Bibers Passacaglia (1676) för soloviolin och speglar detta verk i samtida virtuos och nyskapande solorepertoar av Malin Bång, Henrik Strindberg, Liza Lim och Christian Wallumrød. Likt Biber söker dessa tonsättare utforska och omdefiniera violinens möjligheter som soloinstrument. Verken har en bred klanglig palett som tar utgångspunkt i skandinavisk folkmusik, improvisation och undersökandet av nya speltekniker. Flera av verken är skrivna i nära samarbete mellan mig som musiker och kompositörerna och dessa samarbeten presenteras också under konserten.”