Liam Byrne (viola da gamba)
Jonas Nordberg (teorb)

Emotional Archeology
Lördag 22 november 2025 kl 15:00
Argus, Argussalen

A-MOLL Tendre et plaintif / Ömt och klagande
Prélude Robert de Visée
Prélude Marin Marais
Allemande Robert de Visée
Sarabande Marin Marais

D-DUR Joyeux et très Guerrier / Glatt och krigiskt
Prélude Marin Marais
Allemande et Double
Sarabande
Gigue

H-DUR Solitaire et mélancolique / Ensamt och melankoliskt
Sarabande Marin Marais
Tombeau pour Monsieur Lully
Menuet
– PAUS –

G-DUR Doucement joyeux / Försiktigt glad
Prélude
Entrée des Espagnols Jean-Baptiste Lully
Sarabande Grave Marin Marais
Gavotte en rondeau Le Sieur de Machy
Chaconne Robert de Visée

A-DUR Joyeux et champetre / Glatt och lantligt
Prélude Le Sieur de Machy
Gavotte
Sarabande
Menuet

E-MOLL Effemmé, amoureux, et plaintif /Sprudlande, amorös och klagande
Prélude Robert de Visée
Prélude Marin Marais
Sarabande à L’Espagnole
Passacaille

Detta är ett program där två artister möts i ett musikaliskt samtal där de utforskar likheterna och skillnaderna mellan sina respektive instrument. Liam och Jonas fantiserar om vad som händer två vänner när de under en kväll utforskar en notsamling de funnit i en kammare på Versailles – vilka gemensamma trådar som kan skönjas i musiken. Istället för att presentera ett program med kompletta stycken bryter de loss delar och undersöker dessa, och hur de olika kompositörerna relaterar till varandra. Vilka reminiscenser av Lullys teatrala stil kan man hitta i Marais gambastycken, finns det spår av de Visées eleganta lutdanser i de Machys piéces de viole?
Resultatet blir en såväl historiskt intressant som musikaliskt nyskapande afton ordnad i sex sektioner som definieras av var sin tonart. Under barocken kopplade man de olika tonarterna till olika känslor och affekter vilket beskrivs av Marc Antoine Charpentier i hans Kompositionsregler Régles de Composition från 1682, och styckena är valda för att reflektera dem.

Som tjugoåring ägnade sig Liam Byrne åt att musicera tillsammans med flera av Europas ledande ensembler inom tidig musik: Phantasm, Concordia och Fretwork Viol Concort. Vid passerade trettio började han utforska andra perioder och inledde samarbeten med elektromusikern Valgeir Sigurdsson, folkmusikerna Martin Hayes och Cleek Schrey och gästade London Contemporary Orchestra, Crash Ensemble från Irland, B.O.X. i Belgien och stargaze i Tyskland. En rad kompositörer har skrivit musik för Liam och han har gjort inspelningar med grupper som Efterklang, Damon Albarn och Mx Justin Vivian Bond. Dessutom har han skapat ljudinstallationer för Victoria & Albert Museum och Dulwich Picture Gallery. Liam är en del av det isländska skivbolaget Bedroom Community där han debuterade med soloalbumet Concrete 2019. När han nu passerat fyrtio bor Liam i Berlin och har en aktiv solo- och kammarmusikkarriär, ofta som duo tillsammans med Jonas Nordberg.

Jonas Nordberg är lutenisten som bemästrar en lång rad olika knäppinstrument från 16-1900-talen. Efter utbildningar på Mozarteum i Salzburg och Kungliga musikhögskolan i Stockholm har han haft ett späckat schema som solist, i kammarmusiksammanhang och sceniska konserter i över tjugofem länder. Jonas spelar in sina skivor på BIS Records och, nu senaste soloskivan LESSONS med musik av John Dowland. Han uppträder ofta tillsammans med tidstrogna ensembler som El Gran Teatro del Mundo, CONTINUUM, Akademie für Alte Musik Berlin, Orchestra of the Age of Enlightenment, London Handel Orchestra, Concerto Copenhagen, Orfeo 55, Drottningholms Barockensemble, Armonia Athenea, Insula Orchestra, Concerto Köln, Camerata Øresund & Les Accents.


Konserten arrangeras i samarbete med