Nordic Percussion Group

Fanfare for orchestra, arr: Nordic Percussion Group

Dmitrij Sjostakovitj
(1906 – 1975)
Concertino för två pianon (arr. Johan Bridger)

Surprise!!!

De fyra musikerna i slagverksgruppen The Nordic Percussion Group är alla av världsklass och arbetar som musiker, tonsättare och eftertraktade pedagoger runt om i världen. NPG består av Johan Bridger (solist priset 2004), Morten Friis, David Hildebrandt (solist priset från Royal Danish Academy of Music 2002) och Patrick Raab.

Tinplay är rocktrummisen Per Andreassons debut som tonsättare av musik för slagverksensemble. Andreasson bildade med några studiekamrater från Musikhögskolan i Malmö rockbandet Royal Republic 2007.

Den amerikanske musikern och tonsättaren Steve Reich fick Polarpriset 2007 för ”sin unika förmåga att använda upprepningar, kanonteknik och minimala variationer” till att skapa ett ”universum av suggestiv musik”. Mallet Quartet (mallet = eng. slagverksklubba) från 2009 är skrivet för 2 marimbor och 2 vibrafoner men kan lika gärna spelas på 4 marimbor.

John Adams orkesterverk Short Ride in a Fast Machine från 1986 är ett av hans mest spelade verk. Titeln förklarar han som att man fått ”en åktur i en otrolig sportbil och efteråt önskar att man låtit bli!”

Dmitrij Sjostakovitj skrev sin Concertino för två pianon i december 1953 för att sporra sin pianobegåvade son Maxim, 16 år. Concertinon består av en enda sats i fyra avsnitt; långsamt, snabbt, långsamt, snabbt. Den börjar i ett allvarligt, nästan sakralt Adagio följt av ett livligt, lekfullt och sprittande Allegretto, efterhand nästan cirkusmusik; rolig och omtumlande. Upptågen varvas med allvarsamheten från inledningen, här finns allt från svagt muller till stor dramatik, och till slut samlas alla idéer ihop till en gemensam ansats före de sista takterna avslutande ackord.

Konserten arrangeras i samarbete med