Albion Quartet

Argus, Argussalen

Joseph Haydn
(1732 – 1809)
Stråkkvartett op 33 nr 6 i D-dur (Hob III:42)
Vivace assai
Andante
Scherzo: Allegretto
Finale: Allegretto
Freya Waley-Cohen
(1989 – )
Dust
Charlotte
Serpent
Dust

- PAUS -

Johannes Brahms
(1833 – 1897)
Stråkkvartett nr 3 i B-dur op 67
Vivace
Andante
Agitato (Allegretto non troppo) – Trio - Coda
Poco Allegretto con Variazioni – Doppio Movimento

Albion Quartet bildades 2016 på Royal Welsh College for Music and Drama i Cardiff, där musikerna fann varandra i en gemensam passion för stråkkvartettens emotionella kraft. Kvartetten leds av Tamsin Waley-Cohen, en av Storbritanniens ledande violinister. Efter en strålande debut 2017, där kvartetten väckte stor uppmärksamhet, följde konserter på välrenommerade scener som Concertgebouw i Amsterdam, Auditorium du Louvre i Paris, Wigmore Hall i London och i Town Hall i Birmingham.

Albion Quartet är exklusiva artister för skivbolaget Signum Records och deras kreativa nyfikenhet har lett till samarbeten med flera kompositörer som Kate Whitley och Freya Waley-Cohen, som även är syster till kvartettens primarie. Under konserten får vi bland annat höra ett verk av Freya, som uruppfördes sommaren 2019 vid Aldeburgh-festivalen. Verkets namn och tredje satstitel kommer från Ursula K. Le Guins dikt Come to Dust.

Kvartetten är mycket engagerad i musikutbildning och vid Royal Welsh College of Music & Drama håller de regelbundet masterclasses och föreställningar i Dora Stoutzker Hall. Kvartetten tillhör Cavatina Chamber Music Trust och håller workshops på grundskolor där de delar kammarmusikens magi med barn med många olika bakgrund.

Bland kvartettens instrument finner vi både en Stradivarius och Guarnerius.

Konserten arrangeras i samarbete med