Trio Poseidon med vänner

Scherzo. Allegro
Adagio, quasi Andante
Finale. Allegro Animato

Vid dagens konsert gästas vi av en kvintett bestående av Trio Poseidon ( Sara Trobäck, violin, Claes Gunnarsson, cello och Per Lundberg, piano) samt Erik Heide, violin och Hanne Skjelbred, viola.

Trio Poseidon är en av landets mest eftertraktade kammarmusikensembler och har sedan den grundades 2002 gästat svenska musikfestivaler, kammarmusikserier och konserthus. Trion har även konserterat utomlands med debut i Wigmore Hall i London 2004. Falkenbergs Konsertförening har man gästat tre gånger.

Sara Trobäck, född 1978, är utbildad bl.a. vid Musikhögskolan i Göteborg och the Royal Academy of Music i London. Hon konserterar som solist och kammarmusiker både i Sverige och utomlands och har vunnit stipendier och priser i Sverige och Europa. Sara tjänstgör som Förste Konsertmästare i Göteborgs Symfoniker. 2008 valdes hon in som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

Claes Gunnarsson, född 1976, är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och vid Royal Northern College of Music i Manchester. Som en av landets främsta cellister har han gett solokonserter med flera framstående orkestrar i Sverige och utomlands. Claes har vunnit en rad nationella och internationella umärkelser samt varit ”Artist in Residence” i Sveriges Radio P2. Han tjänstgör som solocellist i Göteborgs Symfoniker.

Per Lundberg, född 1962, har studerat bl.a. vid Sveriges Radios Musikskola Edsbergs Slott och vid Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Wien. Han är nationellt och internationellt verksam som solist och kammarmusiker och har samarbetat med flera internationella ensembler. Per är anställd som professor i instudering och kammarmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Edsberg.

Erik Heide är född och uppvuxen i Stenungsund men har bott och arbetat i Danmark i många år. Sedan januari 2019 är han dock tillbaka på västkusten och Göteborgs Symfonikers första violinstämma. Kammarmusiken har länge kommit till uttryck i den egna pianotrion Trio Ondine som vunnit flera internationella priser. Erik har också spelat in flera violinkonserter, senast Vagn Holmboes med Norrköpings Symfoniorkester, en inspelning som rönt stor uppmärksamhet.

Hanne Skjelbred, född 1984, har en varierad, internationell karriär som violast. Idag är hon soloviolast vid Göteborgsoperan men gästar också Svenska Kammarorkestern och Det Norske Kammarorkesteret som stämledare. Hon gästar även internationella kammarensembler. Vidare är hon medlem av den norska pianokvintetten Edvard Munch Ensemble liksom Trio Ludo. Hanne undervisar i viola vid Musikhögskolan i Göteborg.