A Triumph to Exist

Vienna Teng
(1978 - )
Hymn of Acxiom (2013)
Arrangemang för VAE: Henrik Dahlgren (2014)
Ēriks Ešenvalds
(1977 - )
O Salutaris Hostia (2009)
Solister: Madelene Johansson och Maria Karlsson
Rufus Wainwright / Henrik Andersson
Agnus Dei /Breathing
Solister: Henrik Andersson och Bente Thorsén
Katzenjammer
God's Great Dust Storm
Arrangemang för VAE; Henrik Dahlgren (2015)
Ily Matthew Maniano
(1988 - )
Lux Aeterna

Calixto Alvarez
(1938 - )
Lacrymosa
Solist: Bente Thorsén
Imogen Heap
Hide and Seek (2005)
Arrangemang för VAE; Jan Yngwe (2013)
Jocelyn Hagen
(1980 - )
Hands (2016)
solister: Agnes Hulander och Per W Ohls
Beställningsverk WSCM, Barcelona 2017
Wilhelm Stenhammar
(1871 - 1927)
Vårnatt för blandad kör och piano (2005)
Pia Yngwe, piano
Ēriks Ešenvalds
Stars (2011)

VOCAL ART ENSEMBLE of Sweden har under decennier varit en stark röst I det svenska och internationella körlivet, alltid på väg, nyfiket, engagerat utmanande!

Kören och Jan har turnerat över större delen av Europa, dessutom till Japan (1989), Kuba (1995), Sydafrika (1999), Brasilien (2004) och Kina (2012), sammanlagt ett 40-tal internationella konsertturnéer.

Vocal Art Ensemble är genom åren mångfaldiga prisvinnare i internationella körtävlingar och med sina många skivproduktioner, radioinspelningar och TV-framträdanden, har ensemblen prisats såväl nationellt som internationellt, inte minst för sina tolkningar av senromantik och vår tids körmusik. Kören har också regelbundet engagerats för konserter, operaföreställningar och skivinspelningar (Deutsche Grammophon) tillsammans med Göteborgs Symfoniker och GöteborgsOperan.

Dessutom har man samarbetat med artister som Magnus Carlsson, Lisa Nilsson, Tommy Körberg, Bo Sundström, Stefan Nilsson, Magnus Uggla, Augustifamiljen, Sofia Källgren, Åsa Fång, Uno Svenningsson och Sofia Karlsson. Körens samarbete med Loa Falkman kan också höras på CD:n ”Kom i min famn” (Sony).

Vocal Art Ensemble och Jan Yngwes musikaliska samarbete grundar sig i en övertygelse om musikens kraft och nödvändighet i ett alltmer ”rusande” samhälle, musiken som en möjlighet och hjälp för var människa till en mångdimensionell och fördjupad syn på tillvaron och livet. 2015 släpptes körens senaste CD ”URGENCY OF NOW” – angeläget, nyskapande och gränsöverskridande med körmusik som till stora delar engagerar sig i vår tids existensiella frågor. CD:n blev utnämnd till ”Årets bästa klassiska CD 2015” (HiFi&Musik). För sitt hängivna musikaliska engagemang i vår tids ”brännande frågor” har kören uppmärksammats mycket i såväl SR (”veckans artist” i P2) som SVT (”veckans konsert i TV2). Sommaren 2017 representerade VAE Sverige vid ”World Symposium on Choral Music” i Barcelona. Som ett konkret resultat av framgångarna har kören blivit utnämnd till Ambassadörer för IFCM (International Federation for Choral Music). Denna konsertsäsong 2018/19 firar kören 40-års jubileum! Läs mer: www.vocalartensemble.se

Jan Yngwe – körens dirigent (sedan 1978), är professor i körsång och dirigering vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och räknas som en av Sveriges främsta dirigenter i sin generation. Han har studerat dirigering i bl a London, Salzburg och Siena. Genom åren har han dirigerat alla svenska orkestrar av rang: Radiosymfonikerna, Kungliga Filharmoniska Orkestern Stockholm, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester m.fl.

Jan är dessutom dirigent för Kammarkören vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han är också internationellt verksam, som dirigent, inspiratör, pedagog och föreläsare. Jans produktion som tonsättare (medlem i Föreningen Svenska Tonsättare FST sedan 1988) domineras av kör- och orkestermusik och många är de verk som under åren direkt tillägnats Vocal Art Ensemble. 2004 tilldelades Jan Yngwe ”Johannes Norrby-medaljen” för ”en mångårig, framgångsrik och ytterst kvalificerad verksamhet som kördirigent” och han blev dessutom utnämnd till “Årets Körledare 2015” “för sin höga konstnärliga kvalitet under decennier som tongivande i det svenska och internationella körlivet”.